Dėl Bendrojo ugdymo bendrųjų programų atnaujinimo gairių projekto

Jau netrukus turėtų būti patvirtintos naujos Bendrojo ugdymo programų atnaujinimo gairės. Dokumento projektas dar vis susilaukia daug mokytojų ir mokslininkų priekaištų. Viešai teigiama, kad į visas pastabas atsižvelgiama.

Pristatytas ir aptartas Bendrojo ugdymo bendrųjų programų atnaujinimo gairių projektas

O štai kaip atsiliepia apie naująsias gaires ir ŠMSM darbo metodus tiesiogiai gairių kūrimo procese dalyvavę žmonės:

Mindaugas Grigaitis. Gairės atrieda atidunda

lrytas.lt: Mokytojai ragina ministeriją patraukti pirštus nuo svarbaus dokumento rengimo: „Tai – fiasko“

Iš komentarų Facebook svetainėje:

O kokia alternatyva toms gairėms? Ar yra kas nors sukūręs geresnes, kurios nepatvirtintos, ar tik sakoma, kad šitos blogos ir kad kitų reikia? Dar būtų įdomu suvokt (aš tikrai nesuprantu), kuo gairės gali nulemti mokinių ateitį. Juk gairės - tai gairės, o ne taisyklės - jau vien žodis pats sako. Tai gal čia be reikalo tragedijas kelt, gal čia tiesiog dar vienas oficialus dokumentas, kurį rengiant, žinoma, pašvaistytos lėšos, bet nieko blogiau nuo to nebus?
Arunas Sileris Daug klausimų, bet pabandysiu trumpai ir su pavyzdžiais. Lėšos nepašvaistytos. Visi dirbo už dyką ir gal tai ir yra blogai. Nebuvo normaliai organizuotų fokus grupių, tyrimų, mokslinio aiškinimosi, viešų (TIKRŲ!) diskusijų , kodėl ašimi pasirinktos ne vienos, o kitos kompetencijos ir t.t. Patvirtinus Gaires pagal jas bus rašomos programos, va čia ir prasideda įdomybės. Iliustruoju. 2016 buvo patvirtinta lietuvių kalbos ir literatūros programa, nuo kuriuos ne vienam mokytojui ir mokiniui iki šiol alergija, tad nuo pat jos priėmimo netyla kalbos apie tai, kad ją reikia arba tobulinti, arba visai keisti nauja. Su visa pagarba autorių įdėtam darbui - ji nėra adekvati. Ten akcentuota kultūra, patriotiškimas ir pan., o knyga ir skaitymas dingsta. Dabar einam prie Gairių. Į jų rašymo grupę staiga įšoka buvusi šios programos autorė (tuo metu UPC dirbusi 0.25 (!!) etato, o dabar jau pasitraukusi). Po šio šuolio Gairėse atsiranda KULTŪRINĖ ir PILIETINĖ KOMPETENCIJOS, kurios (ypač juodraštiniam variante) yra kaip per kalkę nurašytos nuo lietuvių kalbos programos. Tai reiškia, kad patvirtinus tokias Gaires su tokiu kompetencijų (o jos yra šios programos ašis) išplėtojimu, programų rengėjai privalės jomis remtis = pakeist, patobulint ir suadekvatint lietuvių kalbos ir literatūros programą dar dešimt metų į priekį jokių galimybių. LABAI GERAI, kad bendruomenei kyla klausimų, nes dabar dedamas pamatas. Mano požiūriu dalis Gairių yra parašyta ne galvojant apie tai, ko reikia mokiniui, o galvojant apie tai, kaip padaryta, kad tik nebūtų pakeista vienai lietuvių kalbos mokytojų grupei artima programa. Tai kai supranti, kad uodega vizgina šunį ir kad visos Gairės yra sukiojamos pagal siaurus interesus, plaukai šiaušiasi. Dar vienas pavyzdėlis. Ar jus tenkina pilietiškumo kompetencijos apibūdinimas tokiu kriterijumi - „(MOKINYS) myli tėvynę”.. Čia jau dausos.. kaip tokias kompetencijas diegt, kaip jas tikrint? Na ir pabaigai asmeninis prislietimas. Kol sūnus mokėsi užsienyje LIEPIAU online mokytis lietuvių kalbos, bet kai pamačiau, kokia tai kankynė, paprašiau, kad nebesikankintų. Šiuo metu auginu kitą, kuriam 2030 m. bus 16... jis bus (kažkuria dalimi) šių Gairių produktas. Kol kas tai visiškai nežavi.